In 2008 – vier jaar voordat de stekker uit Maybach werd getrokken – bracht het merk zijn absolute topmodel uit: de 62S Landaulet. Het onderscheid met de normale 62 is niet over het hoofd te zien: het achterste gedeelte van het dak is van stof en kan elektrisch geopend worden om de achterpassagiers te laten genieten van de zon. De chauffeur heeft die mogelijkheid niet, want tot aan de B-stijl is de 62S Landaulet identiek aan de reguliere 62.Het Mercedes-Maybach van vandaag de dag is eigenlijk nog maar een schim van wat Maybach – zonder Mercedes – aan het begin van deze eeuw was. Het absolute neusje van de zalm was de 62S Landaulet, die beschikte over een te openen cabriokap voor de inzittenden achterin. Van de Landaulet zijn niet meer dan acht exemplaren gebouwd. Dat zie je absoluut terug in de vraagprijs van deze unieke occasion.
Eigenlijk klinkt ‘occasion’ wat oneerbiedig voor een auto van deze statuur. Mercedes-Benz blies het vooroorlogse luxemerk Maybach in 2000 nieuw leven in met de introductie van de 57 en 62. Met die auto’s mikte Maybach direct op de Rolls-Royce Phantom. De 57 was meer ontworpen om zelf te rijden, terwijl de langere 62 bedoeld was om in rondgereden te worden. Helaas sneuvelde Maybach als losstaand merk in 2012. Het geld lekte er aan alle kanten uit en dat was voor Mercedes-Benz de reden om de naam Maybach voort te zetten als label voor de extra luxe Mercedessen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *